Fantastische eerste maand in Maleisie & Singapore!

31 oktober 2013 - Langkawi, Maleisië

Hallo allemaal!! Daar is die dan :)

Zo, een maand later en een hoop gezien en beleefd! Het is elke seconde genieten en alles loopt tot dusver goed. Een goede vlucht gehad op 2 oktober, lekker kunnen slapen en 3 films gekeken. s'Ochtends aangekomen rond 8:00 in het Reggea Mansion in Kuala Lumpur, m'n tas gedropt en door KL gestrund. Pinnen was nog niet gelukt, dus wat euro's omgewisseld naar Maleische Ringgit. Wat als eerste opvalt is dat er veel te veel auto's zijn en niemand die stopt, dus ala frogger is het soms een spel om over te steken. Die avond vraag ik om een lokaal biertje in een bar, maar degene die naast me zit zegt dat ze die niet hebben, omdat het een moslimland is. Daar had ik nog niet aangedacht. Dus de keuze was in dit geval tussen Duitse of Nederlandse biertjes. De prijs voor een biertje was hier 15 Ringgit, dat is 3 euro 50 voor een flesje bier. Het blijkt dat er een behoorlijke tax zit op alcohol, omdat de regering moslim is. Als je dat vergelijkt met ee complete maaltijd met drinken voor ca. 7 Ringgit, is ongeveer 1 euro 60, dan is dat wel een groot contrast. Het voordeel is misschien wel dat er weinig alcoholisten zijn. Een ander ding dat vrij snel opvalt is dat overal te pas en te onpas wordt gespuugd en geroggeld. Nou is Kuala Lumpur ook geen hele schone stad, maar echt fris is het niet. Pinnen was inmiddels gelukt en Kuala Lumpur goed kunnen bekijken. S'avonds naar de rooftop, bar op het dak van het hostel. Niet echt uitgeweest in KL.

Bij aankomst ben ik begonnen met een broodje bij de Subway, maar langzamerhand krijg je de smaak te pakken met het uitkiezen van eten. De eerste dagen was nog veel naar een soort van restaurantje, maar naar een aantal dagen toch op straat gegeten en wat ik tot heden nog steeds doe. De gouden regel is; als er veel mensen zitten, dan al ht eten ook wel goed zijn. Soms is het wat gokken en uitproberen, maar tot nu toe nog maar 1x wat laten staan. En m'n maag en de rest reageert er goed op. Een beetje spicy gaat prima! En Aziaten houden van zoet, dus alles naast spicy, behoorlijk zoet, maar erg lekker!

Na 4 nachten KL op naar Singapore! Daar aangekomen kom ik een NL meisje tegen waar ik via Facebook contact mee heb gehad. Ik kom laat aan in het hostel en besluit wat te gaan eten. Wel een stressvol leven om elke dag maar te kijken waar je nu weer gaat eten :) Ik kom toevallig om 19:25 langs een stadion en blijkt daar een voetbalwedstrijd te zijn om 19:30, dus snel fruit en drinken gehaald en lekker gegeten en voetbal gekeken. De naam van de thuisclub was Hometown United, ik dacht dat dit een grap was, maar het bleek serieus de naam va de club te zijn. De Aziaten op de tribune gaan 90 min vol uit hun dak, mooie entertainment, want het voetbal is niet om aan te zien. In de rust snel weer eten gehaald en dit was het pittigste watk tot nu toe heb gehad, de tranen liepen me over de wangen en het zweet brak aan alle kanten uit. Maar na het verwijderen van wat kleine specerijen, was het heel erg lekker!

De volgende dagen Singapore in z'n totaliteit gezien en ik vond het hele mooie schone en rustige stad (voornamelijk in het centrum). Drie dagen was eigenlijk genoeg, maar de vierde dag naar " Sentosa" geweest een eilandje onder Singapore, waar de stranden zijn, dus dat was ook geen straf. De avond ervoor nog een vuurshow gegeven en heb ik de bezoekers van de Nightsafari even opgepept. De nightafari was verder ook leuk. Helaas heb ik hier nog geen foto's van mogen ontvangen.

Via Melakka (stadje met Nederlandse roots) terug naar KL. Daar een vervolg geven aanhet regelen van een visum voor Myanmar, wat nog niet gelukt was. Ook moet ik hier nog een bezoekje brengen aan de Nederlandse ambassade, aangezien ik mijn creditcard voor vertrek kwijt ben geraakt (2 weken later krijg ik een sms van collega Camel, dat deze nog onder de scanner lag op m'n werk :) Uitgerekend op de dag dat ik naar de ambassade van Myanmar ga voor het visum, is dit uitbesteed aan een reisbureau (1 straat achter mijn hostel), dus met de taxi weer terug. Gelukkig was ik niet de enige. Daar aangekomen moest ik perse een vliegticket kunnen laten zien van aankomst en van vertrek en die had ik nog niet. De dag erna was er een moslimfeest en was alles dicht, dus ik heb me s'avonds wat kunnen vermaken aangezien ik KL al wel gezien had. Ondertussen h ik mijn tablet op de laatste dag in KL laten vallen, maaar dan zit je in KL op de goede plek voor een nieuwe. Binnen een uur was ik de gelukkige eigenaar van een tablet voor maar liefst 40 euro en met gratis case/sleeve. De Aziaten zijn gadget/mobiel/tablet geil! Overal zie je mensen bezig met hun telefoon, daar is Nederland niks bij. Zelfs verkopers vinden hun mobieltje belangrijker dan de klant. Het is apart als iemand in het openbaar vervoer geen elektronica in z'n handen heeft.

Verder zie je veel mannen op straat en veel minder vrouwen, het grootste gedeelte draagt een hoofddoek en sommige zijn compleet als ninja verkleed, terwijl de mannen er wesers uitzien met kortebroek, sportshirt, fancy zonnebril. Onbegrijpelijke cultuur en vooral met die temperaturen hier! Wat zouden die vrouwen wel niet denken als ze de westers dames zien.

Een ander grappig iets is en misschien is de achterliggende gedachte niet eens grappig, mensen willen met je op de foto omdat je blank bent. Veel jonge meisjes, maar ook volwassen kerels. Een avond in KL kom ik een Maleische jongen tegen die me het hele verhaal hier achter uitlegt, maar dan wordt dit verhaal nog weer veel langer. In het kort komt het erop neer, dat veel Aziaten de blanken op een voetstuk plaatsen en al die foto's op bijvoorbeeld Facebook zetten of blanke vrienden toevoegen, en dat dat statusverhogend is voor de Aziaat. Wij kopen een Mercedes en zij voegen blanken toe op facebook. Je ziet op billboarden en in reclames vaak blanken afgebeeld ipv Aziaten, terwijl er toch echt niet veel blanken wonen. Wel apart om raar aangekeken te worden soms (voor mij ook eigenlijk niet) en alle kinderen die je begroeten. Soms willen ouders dat je hun baby of kind vast houdt, omdat dat geluk schijnt te brengen. Echt bizar!

Dit verhaal gaat te lang worden en ik ben nog maar net begonnen. Verhaal over Maleisie wordt dus nog vervolgd!! Morgenochtend naar Myanmar! De twee Canadese dames die nog later in het verhaal terug zullen komen, hebben een kamer voor me geregeld :)

Ik hoop dat het met iedereen goed gaat daar! En anders pep jezelf op!!! Na koude tijden, komen vanzelf wel weer warme tijden :P

1. Sophia:
    31 oktober 2013
    Super tof Marco!! Genieten!!
  2. Krijn:
    Nino, leuk om te lezen!
  3. Noeme:
    31 oktober 2013
    Klinkt goed Marco, Azie is super. Enjoy it.
  4. Macho:
    1 november 2013
    NINOOOOO!!!!!! mooi man...ouwe vrouwenverslinder.
    goed om te weten dat je het naar je zin hebt en dat het goed met je gaat. tot volgend goed bericht!
  5. Macho:
    1 november 2013
    ik zie mijn berichtje niet meer...

Maar ik typte dus..OUWE vrouwenverslinderrr, mooi man.
    tof dat je je vermaakt, en goed om te weten dat je nog heel bent. tot het volgend verslag!
  6. Camel:
    2 november 2013
    klinkt allemaal geweldig, maar waarom heb ik het idee dat er (spannende) gedeeltes worden weggelaten uit het verslag? ;)
  7. Martin:
    9 november 2013
    Neem er van man, geweldig om even wat terug te lezen.
    Al ben ik het Camel eens. ;-)
    We houden je in de gaten. Veel plezier kerel.
  8. Martin:
    9 november 2013
    D'r zitten echt. Woo!! foto's bij, geweldig.
    Mooi man.